Det argentinske trekkspillet bandoneon er antagelig et av de vanskeligste instrumentene å lære seg. De fire forskjellige knappesystemene er meningsløst ulogiske!
Men siden lyden er så fantastisk medrivende er det noen som er gale nok til å velge dette instrumentet, selv om de vokser opp i Norge!
I 2014 ble to norske bandoneonister ut-eksaminert fra Norges Musikkhøgskole med Bachelor i Bandoneon.
Dette var i seg selv en milepæl. Men hvor ble de av? Går det faktisk an å leve av å spille bandoneon?  Hva gjør de nå?

Det er vi stolt over å kunne vise dere her på Riksscenen med en festaften lørdag 3. mars. i bandoneonets tegn!

Da kommer nemlig bandoneonist Andreas Rokseth hjem fra Rotterdam sammen med sin harpespillende søster Julie Rokseth.
Denne ekstraordinære og dristige kombinasjonen av instrumenter og deres samspills-glede er virkelig utsøkt. Denne uvanlige besetningen skaper en unik energi i sin nyskapende musikalske drift mellom folk, tango og klassisk musikk.
Andre del av konserten er det bandoneonist Åsbjørg Ryengs tur til å skinne. Med den norsk-argentinsk tango kvartetten El Muro gjør de sin egen unge og energiske vri på det tradisjonelle argentinske tango repertoaret. Med et særegent musikalsk uttrykk og en solid dose energi på scenen er de blitt et yndet band av både musikkelskere og tangodansere.
El Muro ble stiftet i 2016 og i løpet av kort tid har gjort seg bemerket på tangoscenene i Europa.
Og hit til Riksscenen har de med seg det fremadstormende talentet “El negro” Falotico, en sanger som på kort tid har gjort seg bemerket med sin klassisk argentinske tango-stil med en egen vri. Han har sunget med det legendariske Sexteto Mayor og var lenge fast sanger i orkesteret til den anerkjente bandoneonisten Rodolfo Mederos.

El Muro spiller også til dans - milonga for kjennere - så all grunn til å ta med danseskoene også!

 

DJ  snurrer tango-plater fra forrige århundre før og etter konsertene for den som ikke kan få danset nok!

 

Andreas Rokseth - bandoneón
Julie Rokseth - harpe
Åsbjørg Ryeng - bandoneón
Juan Pablo de Lucca - klaver
Karl Espegard - fiolin
Sebastian Noya - kontrabass
“El Negro” Falotico - sang